
Våra etiska regler vägleder oss hur vi ska agera för att vara en bra arbetsgivare och en långsiktigt attraktiv och trovärdig affärspartner.
Vi har valt att skapa våra etiska regler för att möta marknadens krav, stärka den interna kulturen, möjliggöra en god riskhantering, stärka vårt varumärke och därigenom öka våra möjligheter till att göra fler bra affärer.
Vårt uppdrag är att hjälpa våra kunder att bli framgångsrika. Det gör vi genom att skapa långsiktiga relationer som bygger på flexibel produktion, hög kvalitet och leveransprecision, hög säkerhet samt bra tillgänglighet på produkter och teknisk support.
Samtidigt vill upprätthålla en hög etisk nivå. Det åligger alla medarbetare att följa dessa etiska regler såväl som gällande lagstiftning. Och alla har ett ansvar att säkerställa att de känner till alla tillämpliga lagar och gällande praxis.
|
1. UPPTRÄDANDE Stena Aluminium skall stödja och respektera internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter. Stena Aluminium bedriver verksamheten med iakttagande av god affärssed. Stena Aluminium agerar på ett sådant sätt att bolagets anseende inte skadas. Stena Aluminium ska ha en korrekt bokföring. Stena Aluminium medverkar inte till skatte- eller miljöbrott. |
2. MUTOR Stena Aluminium får inte – direkt eller indirekt – erbjuda, utlova, be om, kräva eller acceptera mutor eller andra otillbörliga förmåner för att behålla en kund, säkra en affär eller för att påverka myndighetsbeslut eller agerande. Vi ska ha och tillämpa tydliga regler gällande gåvor, tjänster, underhållning eller andra förmåner som har ett oskäligt värde och kan betraktas som muta eller gentjänst eller som kan besvära företaget eller medarbetaren om de blir allmänt kända. |
3. KARTELL- OCH KONKURRENSLAGSTIFTNING Stena Aluminium ska fullständigt och i positiv anda följa de kartell- och konkurrenslagar och förordningar som gäller i de länder där Stena Aluminium bedriver sin verksamhet. |
4. FÖRHÅLLANDE TILL ANSTÄLLDA Stena Aluminium arbetar aktivt för en god arbetsmiljö bland annat genom att minska sjukfrånvaro, arbetsolyckor, förslitningsskador och drogmissbruk. Stena Aluminium är ansluten till företagshälsovård. På arbetsplatsen tolereras inte våld, hot, hotfullt beteende, trakasserier, förolämpningar och liknande. Stena Aluminium ska garantera rättvisa anställningsvillkor och möjligheter (efter lokala förhållanden) för alla personer, utan urskiljning eller diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, ålder, funktionshinder, religion eller annan trosuppfattning. Stena Aluminium respekterar medarbetarnas rätt att bilda och gå med i de fackföreningar de själva önskar samt att förhandla kollektivt. Stena Aluminium accepterar ingen form av politisk-, religiös- eller annan propagandaliknande verksamhet på arbetsplatsen. |
5. FÖRHÅLLANDE TILL KUND Att anlita Stena Aluminium är en kvalitetsgaranti för kunden. Stena Aluminium strävar efter att skapa värde för sina kunder genom att erbjuda konkurrenskraftiga produkter och tjänster på den nationella och internationella marknaden. Stena Aluminium ska ge sina kunder information om etiska regler. |
6. FÖRHÅLLANDE TILL ANDRA AKTÖRER Stena Aluminium förväntas ställa samma höga krav på leverantörer, underentreprenörer och samarbetspartners som på den egna verksamheten. När Stena Aluminium bedömer och väljer ut leverantörer, underentreprenörer och samarbetspartners skall förmågan att leva upp till kraven i de etiska reglerna vara ett viktigt urvalskriterium. Rutiner för sådan bedömning finns i ledningssystemet. |
7. IMPORT FRÅN / EXPORT TILL TREDJE VÄRLDEN
|
8. MILJÖ A. Stena Aluminium skall framställa aluminiumlegeringar genom återvinning med minsta möjliga miljöpåverkan samt följa givna krav i REACH och övrig
|
9. PLAN FÖR ENERGIEFFEKTIVISERING Stena Aluminium har upprättat en handlingsplan för att mäta och effektivisera företagets energianvändning. Syftet är att minska förbrukningen av icke förnybar energi och utsläppen av växthusgaser per tonkilometer. |
10. ÅTGÄRDER I HÄNDELSE AV AVVIKELSER MOT DE ETISKA REGLERNA Anmälan om beteende som avviker mot de etiska reglerna inom Stena Aluminium skall lämnas till närmaste chef alternativt personalavdelningen på Stena Metall. Alla anmälningar ska tas på allvar och utredas. Det får inte förekomma någon som helst vedergällning för anmälan av avvikelser mot de etiska reglerna eller för deltagande i utredning av ett klagomål. |
11. UPPFÖLJNING OCH RAPPORTERING Vi kommer att följa upp efterlevnaden av de Etiska reglerna en gång per år. Uppföljningen kommer att ske skriftligt genom en rapport. Alla anställda i Stena Aluminium skall bekräfta att man till alla delar förstått innehållet i de etiska reglerna och dess praktiska betydelse och att man senare kommer att medverka i uppföljningen av reglernas efterlevnad eller eventuella avvikelser. Genomgång av de etiska reglerna är en naturlig del av vår introduktion av nyanställda. De etiska reglernas riktlinjer är införlivade hos Stena Aluminium senast två år från antagandet av reglerna. |
Älmhult oktober 2013 |